Conform prevederilor RNTR 1 (Reglementări privind certificarea încadrării vehiculelor rutiere înmatriculate în normele tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi în categoria de folosinţă conform destinaţiei, prin inspecţia tehnică), începând cu data de 21 decembrie 2005 staţiile care efectuează inspecţii tehnice periodice trebuie să aibă în dotare un aparat foto digital, care va fi folosit pentru a putea înregistra şi, deci, atestă prezenta vehiculelor în staţia de ITP. Prin această măsură se urmăreşte eliminarea inspecţiilor tehnice periodice efectuate fără prezentarea vehiculelor în staţiile ITP, numai pe bază de acte, aceasta fiind cea mai gravă şi nociva practică întâlnită. Aşadar singurele inspecţii tehnice corect executate presupun inclusiv fotografierea maşinii atunci când se afla pe standul de frânare, în staţiile ITP autorizate. Având în vedere această noutate, avertizăm cetăţenii să nu accepte intermedierea obţinerii dovezii de efectuare a inspecţiei tehnice periodice de către alte persoane, aceasta dovedindu-se a fi, de cele mai multe ori, falsă. Singura cale corectă de efectuare a ITP rămâne prezentarea vehiculelor în staţiile ITP autorizate de către Registrul Auto Român.
De asemenea informăm cetăţenii că, odată cu publicarea în Monitorul Oficial a RNTR 1 (21 decembrie 2005), toate vehiculele care se vor prezenta la Registrul Auto Român pentru diverse activităţi specifice (identificare în vederea reînmatriculării, modificări în cartea de identitate a vehiculului etc.) vor putea fi reverificate de personalul RAR, dacă se constată vizual, auditiv sau în timpul conducerii că maşina prezintă diferite neconformităţi. Conform prevederilor RNTR 1, decizia de reverificare a unui vehicul se poate lua în cazul constatării următoarelor:
– lipsa unor elemente de caroserie prin care este afectată siguranţa rutieră
– coroziuni străpunse sau deformaţii semnificative ale caroseriei
– lipsa elementelor principale de iluminare/semnalizare, folosirea unor elemente de iluminare/semnalizare neomologate sau aplicarea pe elementele de iluminare/semnalizare luminoasă a unor folii sau alte tratamente
– aplicarea pe parbriz sau pe geamurile laterale fata a unor folii sau tratamente care reduc semnificativ vizibilitatea şoferului
– lipsa unor elemente ale sistemului de evacuare
– emisii poluante excesive
– joc excesiv în sistemul de direcţie
– anvelope cu deteriorări vizibile
– eficacitatea redusă a sistemului de frânare.
Reverificarea vehiculelor se va efectua numai de către personalul Registrului Auto Român atestat pentru activitatea de inspecţie tehnică periodică şi special abilitat în acest sens. Inspectorii RAR vor anula dovadă de efectuare a inspecţiei tehnice periodice (ITP) dacă în urma reverificării vor constata cel puţin una din defecţiunile mai sus enumerate ori dacă vor exista neconcordante privind numărul de identificare al vehiculului. În cazul anularii ITP-ului, după remedierea defecţiunilor vehiculul va fi supus din nou unei inspecţii tehnice în staţiile ITP autorizate sau în staţiile reprezentantelor RAR.
Nouă legislaţie va permite, de asemenea, reţinerea vehiculelor în staţia de ITP pentru 45 de minute, în vederea reverificării acestora de către inspectorii RAR. Astfel inspectorii tehnici din staţiile ITP autorizate vor comunica Registrului începerea fiecărei inspecţii tehnice periodice, iar finalizarea procedurii şi eliberarea documentelor specifice se va face doar după acceptul RAR. Orice vehicul inspectat în staţiile ITP autorizate va putea fi apoi reţinut acolo, timp de 45 de minute, pentru a fi reverificat de inspectorii Registrului Auto Român. Reverificarea vehiculelor inspectate se va face astfel încât fiecare inspector tehnic să fie verificat inopinat în proporţie de 3% din activitatea sa (procent care va putea fi schimbat în funcţie de rezultatele verificărilor anterioare).
Comunicatul de presă a fost publicat în data de 20/01/2006