Peste 80% dintre vehiculele controlate tehnic în trafic în Bucureşti, în primele zece luni ale acestui an, au fost descoperite ca fiind neconforme cu reglementările în vigoare (reglementări referitoare la starea tehnică a vehiculelor care circulă pe drumurile publice). Dintre cele 3.184 de maşini oprite de echipajele mixte ale Registrului Auto Român şi Poliţiei Rutiere, la 897 au fost constatate abateri mai puţin grave, legate de jocuri la rulmenţi, jante deformate, starea necorespunzătoare a parbrizului, lunetei, geamurilor sau a oglinzilor retrovizoare. La restul de 1.743, neconformităţile constatate se referă la:
- eficacitatea, fixarea şi etanşeitatea sistemului de frânare (scurgeri de lichid de frâna, lipsa cablului la frână de mână, diverse improvizaţii verificate vizual)
- starea necorespunzătoare sau jocuri la volan, coloana de direcţie, articulaţii, leviere şi pivoţi
- funcţionarea anormală a instalaţiei electrice de iluminare şi semnalizare
- starea necorespunzătoare a caroseriei sau a pneurilor.
În urma testării mai detaliate cu ajutorul aparaturii din dotarea laboratoarelor mobile ale RAR, s-a stabilit că 653 dintre vehiculele oprite prezentau pericol iminent de accidente datorită proastei funcţionări a sistemului de frânare sau datorită stării necorespunzătoare a mecanismului de direcţie. În urma aceloraşi controale s-a constatat că 43% dintre vehiculele oprite depăşeau normele de poluare, situaţia fiind mai gravă în cazul maşinilor cu alimentare pe benzină (emisii poluante mai mari în 47% din cazuri). Inspectorii Registrului Auto Român au constatat şi probleme legate de identificarea vehiculului: neconcordante între seriile poansonate pe motor şi caroserie şi cele din acte, schimbarea culorii vehiculului său schimbarea încadrării în categoria de folosinţă. În 150 de cazuri (4,8%) inspectorii RAR au constatat că inspecţia tehnică periodică pentru vehiculele respective era expirată şi la peste 200 de vehicule (6,5%) ITP-ul fusese falsificat.
În ceea ce priveşte situaţia pe ţară, din cele aproape 40.000 de vehicule verificate în perioada ianuarie-octombrie 2005 mai puţin de 1% aveau dovadă de efectuare a ITP-ului falsificată şi doar 3% aveau ITP-ul expirat. Procente mai mici s-au constatat şi la celelalte abateri: din totalul maşinilor oprite la 71,5% s-au constatat neconformităţi, jumătate din ele nu respectau normele referitoare la siguranţa rutieră şi în 17% din cazuri s-a considerat că vehiculele au defecţiuni ce pot conduce la accidente.
În ceea ce îi priveşte pe proprietarii de vehicule cărora le-a fost suspendat certificatul de înmatriculare, începând cu 1 octombrie 2005 ei nu se mai pot prezenta la staţiile ITP autorizate pentru efectuarea inspecţiei tehnice necesare redobândirii certificatului, ci doar la reprezentantele Registrului Auto Român. „Ne-am propus să verificăm nu doar autovehiculele în trafic, ci şi modul în care staţiile ITP autorizate realizează aceste inspecţii. Dacă se constată defecţiuni care nu puteau să apară în intervalul dintre ultima inspecţie şi controlul în trafic, înseamnă că ITP-ul nu s-a acordat corect, iar ca sancţiune putem merge până la închiderea staţiilor respective”, subliniază Radian Tufă, directorul general RAR.
Trebuie precizat faptul că la controlul în trafic sunt oprite doar acele maşini care vizual sunt susceptibile de a prezenta defecţiuni cu implicaţii în securitatea traficului rutier, nefiind aşadar alese după un algoritm prestabilit, în scop pur statistic. Tocmai de aceea, rezultatele acestor controale nu reflectă starea generală a vehiculelor care circulă pe drumurile publice din România.
Comunicatul de presă a fost publicat în data de 18/11/2005